Zoals elk jaar stonden we dit jaar weer met een Amnesty actie op Bevrijdingspop in de Haarlemmerhout. We hebben dit jaar actie gevoerd voor mensenrechtenverdedigers. Meer dan ooit krijgen zij te maken met intimidatie, geweld en gevangenisstraf. Mensenrechtenactivisten worden lastiggevallen, gemarteld, en zelfs gedood, alleen omdat zij hun nek uitsteken voor anderen: sinds 1989 werden meer dan 3.500 mensenrechtenverdedigers vermoord.

We hebben aandacht besteed aan hun situatie met een speciale mensenrechten-variant op het tafelvoetbalspel. Net als in de echte wereld, hebben de teams geen gelijke kansen: kun je nog wel winnen als de regels tegen je zijn en je met een achterstand begint? Het team van de mensenrechtenverdedigers neemt het op tegen het team van de machthebbers. Maar de keeper van de machthebbers (Poetin) is extra breed en zijn doel extra klein. Bovendien starten de machthebbers met een 2-0 voorsprong. Behalve deelnemen aan het tafelvoetbalspel, konden de festivalbezoekers in de Amnest-stand op de Dreef ook een petitie tekenen voor Arash Sadeghi (30) uit Iran en een mensenrechtenvariant spelen van Ganzebord. Lees voor meer informatie het persbericht over de 5 mei actie.

Stand