Betreft: Amnesty Haarlem in actie op Bevrijdingspop 5 mei 2009

Datum: 23 april 2009

Verslag van de actie door Jacques Lambermon
Ook dit jaar is het ons weer, met hulp van een groot aantal vrijwilligers, gelukt om nadrukkelijk aanwezig te zijn tijdens Bevrijdingspop. Dit jaar stond de actie in het teken van de campagne Stop Geweld Tegen Vrouwen en daarbij richtte AI zich vooral op de mensenrechtenverdedigers die strijden tegen dit geweld in de Democratische Republiek Congo. Eén van die strijders is Justine Masika Bihamba.

De stand van Amnesty was gesitueerd op het Plein van de Vrijheid. Allereerst werd in de ochtend, vanaf 10.00 uur, begonnen met het opbouwen en aankleden van de stand. Vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam waren twee luisterhokjes, de “CongoExperience” aangeleverd met daarbij een pakket met allerlei actiematerialen.

Bezoekers werden door de vrijwilligers aangespoord om naast het plaatsen van hun handtekening ook een hokje binnen te stappen om daar het verhaal te horen over seksueel geweld tegen vrouwen. In het ene hokje werd het verhaal door het slachtoffer verteld en in het ander hokje vertelde de dader(s) hun verhaal.

In 4 shifts van 2 uur hebben de vrijwilligers hun best gedaan om zoveel mogelijk handtekeningen op te halen bij de festivalbezoekers en we hebben ons niet laten tegenhouden door de regen, die halverwege de middag de overhand kreeg. Enkele vrijwilligers gingen met hun petitielijsten bijna het hele terrein over om handtekeningen te scoren….mooi toch!!!! Het kostte de vrijwilligers weinig overtuigingskracht om de bezoekers een handtekening te laten plaatsen. Zodra men in de gaten had waar de actie overging zei menigeen “natuurlijk teken ik” of “natuurlijk ben ik tegen geweld tegen vrouwen” of wat ook regelmatig werd geroepen “hoeveel handtekeningen heb je nodig”.

Tegen zessen zat het er voor ons op. Justine Masika Bihamba gaat zeker nog door met haar strijd en wij blijven haar daarin steunen. Die dag hebben wij ruim 800 handtekeningen opgehaald, een resultaat waar wij als Amnesty groep Haarlem best trots op zijn.

Jacques Lambermon, actief lid Amnesty Haarlem

Verslag van de actie door Lia van Velzen
Traditioneel wordt op 5 mei Bevrijdingspop gevierd in de Haarlemmer Hout. Vanaf 12:00 uur, het moment dat de hekken opengingen voor de bezoekers, was er een constante stroom van voornamelijk jonge mensen. De bezoekers kwamen vanuit het hele land. De stand van Amnesty was vlakbij een van de ingangen en werd dan ook druk bezocht. De medewerkers van Amnesty zwierven over het terrein op jacht naar handtekeningen op de petitielijst. De actie “Stop het geweld tegen vrouwen in Congo” werd van harte ondersteund, zéker als een groep één of meer dames bevatte. Een enkeling maakte gebruik van de hokjes om te luisteren naar de ervaringen van Congolese vrouwen. Veel passanten vonden dat echter te moeilijk. De tatoeage stickers werden positief ontvangen. Men vond de afbeelding en tekst “Verkrachting is killing” heel treffend. De muziekpodia bevonden zich op enige afstand van de Amnesty kraam, dus kregen de medewerkers slechts af en toe wat flarden muziek mee. Het was een geslaagd feest met een geslaagde actie van Amnesty.

Lia van Velzen, actief lid Amnesty Haarlem

Plein van de vrijheid
Aangekomen bij Bevrijdingspop is het Plein van de Vrijheid het eerste wat je ziet. Dit plein is gevestigd aan de Dreef en zal voor veel ontspanning en spektakel zorgen. Ontkomen aan dit plein doe je niet, je zal er langs moeten wil je het hoofdpodium bereiken. Nadat je helemaal uit je dak bent gegaan bij die rockband op het hoofdpodium, ben je wel toe aan wat ontspanning. Op het Plein van de Vrijheid wordt híer voor gezorgd, maar óók voor de nodige versnapering. Zo zorgen Oxfam Novib en Redbeans voor een kop eerlijke koffie en LaPlace voor een voedzame wokmaaltijd. Amnesty Haarlem staat hier met een stand met acties om aan mee te doen en materiaal voor de verkoop. We voeren dit jaar actie tegen geweld tegen vrouwen.

Geweld tegen vrouwen gaat door: Amnesty voert campagne
Eind 2007 drongen militairen het huis van Justine Masika Bihamba in de Democratische Republiek Congo binnen. Ze bonden haar dochters vast en probeerden de meisjes te verkrachten. Toen Justine thuiskwam, vertrokken de soldaten. Het was geen toeval dat ze juist haar lastigvielen. Ze hebben het op haar gemunt omdat zij werkt voor een organisatie die zich inspant om seksueel geweld tegen vrouwen te voorkomen.

Op 8 maart 2004 startte Amnesty International voor het eerst de campagne ‘Stop geweld tegen vrouwen.’ Omdat geweld tegen vrouwen wereldwijd echter nog steeds een ernstig probleem is, gaat Amnesty er dit jaar opnieuw grootschalig de aandacht op vestigen. Daarbij richt de organisatie zich vooral op mensenrechtenverdedigers die strijden tegen geweld tegen vrouwen in conflictgebieden.

Het is van groot belang dat deze activisten hun werk goed en in veiligheid kunnen uitvoeren. Helaas worden zij vaak bedreigd en zijn ze zelf slachtoffer van mensenrechtenschendingen. Amnesty zal het komende jaar activiteiten ontwikkelen, petities uitzetten en groetenacties organiseren om hen te ondersteunen en autoriteiten op te roepen de activisten te beschermen. Op verschillende zomerfestivals (Bevrijdingsfestivals, Pinkpop en Parkpop etc.) worden bezoekers aangespoord aan deze acties mee te doen.