Betreft: Amnesty in actie voor China
Datum: 7 juli 2008

Amnesty in actie voor verbetering mensenrechten in China

Op 5 juli jl. hebben werkgroepleden van Amnesty International Haarlem in de binnenstad van Haarlem actie gevoerd voor verbetering van de mensenrechten in China. Het publiek reageerde zeer positief op deze actie. Er werden ruim 600 handtekeningen binnengehaald.
Op 19 juli a.s. zal deze actie opnieuw tussen 12.00 en 16.00 uur onder de aandacht van het publiek gebracht worden en wel op de locatie Proveniersplein (Grote Houtstraat/Gierstraat). Er worden dan opnieuw Chinese stokjes uitgedeeld, voorzien van teksten die betrekking hebben op de verbetering van mensenrechten in China. Voor de kleintjes liggen e ballonnen klaar. Tevens kan men een petitielijst tekenen voor vrijlating van gewetensgevangene Hu Jia.

Verdedigers van de mensenrechten in China, waaronder lokale activisten, advocaten, journalisten, en hun familieleden worden in de aanloop naar de Olympische Spelen steeds harder aangepakt. Degenen die het verband leggen tussen de aanhoudende mensenrechtenschendingen en het plaatsvinden van de Spelen in China hebben het ‘t zwaarst te verduren. Willekeurige detentie, mishandeling, marteling, huisarrest en hinderlijk volgen van activisten en hun familie zijn het gevolg. Amnesty International hoopt nog steeds dat de Olympische Spelen een positieve erfenis op de mensenrechten nalaat. Amnesty International vraagt de Chinese autoriteiten om respect te hebben voor de rechten van mensenrechtenverdedigers, activisten toe te staan om hun werk te doen en de vrijlating van alle mensenrechtenverdedigers die momenteel vastzitten of onder huisarrest staan.

Kom ook in actie voor Hu Jia en teken de petitie!
Extra info m.b.t. Hu Jia. Op 27 december 2007 werd activist Hu Jia opgepakt. In twee maanden tijd werd hij 47 keer verhoord; zes tot veertien uur lang, vaak ’s nachts. Hij kreeg aanvankelijk niet de medicijnen die hij nodig heeft en mocht geen advocaten of familieleden ontvangen. Op 3 april 2008 werd Hu Jia veroordeeld tot drieënhalfjaar gevangenisstraf. Zijn advocaten kregen nauwelijks de kans hem te verdedigen. Amnesty denkt dat zijn straf bedoeld is om andere activisten te waarschuwen niet in het openbaar kritiek te uiten.