Acties

Elke 3 tot 6 maanden lanceert het hoofdkantoor van Amnesty International in Londen een wereldwijde campagne, meestal gericht op een bepaald land, soms ook op een bepaald thema. Als lokale groep proberen we mee te helpen de mensenrechten in Nederland weer sterker op de publieke en ook op de politieke agenda te krijgen. Zorgpunten genoeg: te veel mensen in vreemdelingendetentie, strafbaarstelling van illegaal verblijf, discriminatie van moslims etc.

fakkeltochtDe Amnestygroep Haarlem e.o. brengt deze en andere wereldwijde acties onder de aandacht van het Haarlemse publiek. Ze organiseert daartoe acties, lezingen, verzorgt voorlichtings-bijeenkomsten, discussieavonden en manifestaties. De Amnestygroep organiseert tevens ook de jaarlijkse fakkeltocht op 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens met aansluitend een programma in de Luthers Kerk. Eveneens de kick-off van de collecte voorafgaande aan de collecteweek in februari.

De groep Haarlem organiseert ook stands op allerlei evenementen. Hierbij kun je denken aan Bevrijdingspop op 5 mei en Schalkwijk aan Zee. De inrichting van de stand wordt iedere keer aangepast aan het evenement en de doelgroep die we daar aan denken te treffen. Zo verzamelen we de ene keer handtekeningen voor een bepaalde actie en zijn we de andere keer vooral bezig met de verkoop van Amnestyproducten.

Scholengroep basisonderwijs & voortgezet onderwijs

De subgroep basisonderwijs zoekt per direct versterking. We zoeken nieuwe leden die namens Amnesty zelfstandig basisscholen in Haarlem Noord of Overveen/Bloemendaal/Aerdenhout willen benaderen. Op deze scholen bieden wij op maat gemaakte lespakketten aan voor kinderen van groep 8. De basisscholenmedewerker licht de inhoud van het lespakket toe aan leerkrachten van groep 8. De desbetreffende leerkracht kan dan op zijn/haar eigen geplande tijd in het schoolseizoen de les geven. Voor dit werk is het belangrijk dat je overdag tijd hebt. Je gaat zelfstandig te werk en kunt in overleg met de school je bezoek plannen. Amnesty International Haarlem e.o. zorgt ervoor dat je wordt ingewerkt als nieuwe basisscholenmedewerker. Heb je interesse en wil je meer weten over deze functie, neem dan contact op met de coördinator basisscholenwerk Gerard Steenhof van Amnesty Haarlem. De basisscholengroep kan op verzoek van een school ook een gastdocent leveren.

De subgroep voortgezet onderwijs geeft gastlessen op VMBO, HAVO,VWO scholen en op MBO en HBO instellingen in Haarlem en omstreken. Daarnaast ondersteuning van acties die docenten en/of leerlingen aanvragen, zoals schrijfacties , filmvoorstellingen of Amnesty onderwerpen voor werkstukken. We zijn ook een doorgeefluik van lesmateriaal dat de afdeling Educatie speciaal voor middelbaar onderwijs heeft ontwikkeld en dat door de docenten zelf gebruikt kan worden. Incidenteel worden we gevraagd een voordracht te houden voor bijv. de Rotary , een bijbelclub etc.

Inlichtingen: Christine Mesker,  023-536 70 35 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Brief redt gevangene

Schrijfgroep

Brieven schrijven is de oudste actievorm van Amnesty International. Ben je daar goed in, dan kun je je bij de schrijfgroep aansluiten. De leden van de schrijfgroep schrijven brieven naar de autoriteiten van landen waar schendingen van mensenrechten plaatsvinden. Ook sturen zij kaarten naar gevangenen en vervolgden om hen een hart onder de riem te steken. Eens in de twee maanden komt de groep bij elkaar om af te stemmen, tips en ervaringen uit te wisselen en informatie vanuit Amnesty Nederland en Haarlem te delen. We werken op dit moment aan dossiers in Zuid- en Zuidoost-Azië, de VS, Noord- en Zuidelijk Afrika en China.
De informatie over de schrijfacties en de betrokken personen komt van Amnesty Nederland. Deze informatie is meestal in het Engels en je schrijft je brieven ook in het Engels. Het Handboek Brieven doet suggesties over beginzinnen en de opbouw van verschillende soorten brieven.

Inlichtingen: Joelle Wiersema, 06-28163656 of of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De schrijfgroep van de Mariakerk in Haarlem Noord, komt elke 1e maandagmiddag van de maand bij elkaar om 13.00 uur. De locatie is aan de Lingestraat 1, alwaar het parochiecentrum gevestigd is. De schrijfgroep bestaat uit een harde kern van zo’n 6 mensen die ruim 10 jaar bij elkaar komt. In de loop der tijd zijn er natuurlijk wat mensen bijgekomen en afgevallen wegens ziekte en overlijden. Ik neem 2 uitgeprinte brieven mee inclusief informatie over de desbetreffende zaak of persoon. Ieder schrijft de 2 brieven over zodat er een handgeschreven brief naar de desbetreffende president c.q instantie verstuurd wordt. Daarnaast wordt er van elke handgeschreven brief een kopie gemaakt welke naar de ambassade verstuurd wordt. Aan het eind vermeld ik het Goede Nieuws van de gevangenen die vrijgekomen zijn of waarvan de doodstraf is opgeheven, etc. Mensen worden daar altijd enorm door geïnspireerd en zorgt ervoor dat we met elkaar de moed erin houden en door blijven gaan. Bedoeling is dat je je eigen schrijfpapier meeneemt en qua kosten komt het neer op 4 postzegels en 4 enveloppen, zo tussen de drie en vier euro. Sinds enige tijd hebben we de “goede” gewoonte ontwikkeld om één keer per jaar met elkaar uit eten te gaan, je leert elkaar buiten de kaders wat beter kennen en het schept een band. De schrijfgroepleden helpen mij ook jaarlijks met het organiseren van de  schrijfmarathon welke ook in de Mariakerk georganiseerd wordt. Ik krijg dan de gelegenheid om tijdens de dienst informatie te geven over de achtergronden van de gevangenen waarvoor in de schrijfmarathon aandacht gevraagd wordt. Op deze manier is maximale deelname gegarandeerd!

Inlichtingen: Ton Moolenaar, tel. 06-51 11 90 60 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Internetgroep

De internetgroep heeft 2 leden op dit moment en houdt deze website bij en onze Facebook pagina. We maken daarbij gebruik van templates en richtlijnen die ontwikkeld zijn door de landelijke internetgroep van Amnesty Nederland.

Kerkengroep

De kerkengroep heeft contacten met een aantal kerken in Haarlem e.o. In diverse kerken wordt er samengewerkt met ‘Kerk-In-Actie’. In de Ontmoetingskerk is eenmaal in de maand een stand van Amnesty aanwezig voor het afhalen van voorbeeldbrieven en het tekenen van een op dat moment geldende petitielijst. Ook wordt hier deelgenomen aan de landelijke Amnesty-schrijfmarathon in de maand december.

Inlichtingen: Ton Moolenaar, tel. 06-51 11 90 60 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.