Acties

Elke 3 tot 6 maanden lanceert het hoofdkantoor van Amnesty International in Londen een wereldwijde campagne, meestal gericht op een bepaald land, soms ook op een bepaald thema. Als lokale groep proberen we mee te helpen de mensenrechten in Nederland weer sterker op de publieke en ook op de politieke agenda te krijgen. Zorgpunten genoeg: de oorlog in de Oekraine, te veel mensen in vreemdelingendetentie, strafbaarstelling van illegaal verblijf, discriminatie van moslims etc.

fakkeltochtDe Amnestygroep Haarlem e.o. brengt deze en andere wereldwijde acties onder de aandacht van het Haarlemse publiek. Ze organiseert daartoe acties, lezingen, verzorgt voorlichtingsbijeenkomsten, discussieavonden en manifestaties. De Amnestygroep organiseert tevens ook de jaarlijkse fakkeltocht op 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens met aansluitend een programma in de Luthers Kerk. Verder de jaarlijkse Write for Rights schrijfmarathon en coordineert de huis-aan-huis collecte in Haarlem en omstreken in de landelijke collecteweek in maart.

De groep Haarlem organiseert ook stands op allerlei evenementen. Hierbij kun je denken aan Bevrijdingspop op 5 mei en Schalkwijk aan Zee. De inrichting van de stand wordt iedere keer aangepast aan het evenement en de doelgroep die we daar aan denken te treffen. Zo verzamelen we de ene keer handtekeningen voor een bepaalde actie en zijn we de andere keer vooral bezig met de verkoop van Amnestyproducten.

Scholengroep basisonderwijs & voortgezet onderwijs

De subgroep basisscholen benadert namens Amnesty basisscholen in Haarlem-Noord of in Overveen/Bloemendaal/Aerdenhout. Op deze scholen bieden zij op maat gemaakte lespakketten aan en verschaffen zij tekst en uitleg aan de leerkrachten van groep 8. De pakketten wordt kant en klaar geleverd door Amnesty. Voor dit werk is het belangrijk dat je overdag tijd beschikbaar hebt. Je gaat zelfstandig te werk, want je kunt zelf in overleg met de school je bezoek organiseren en plannen. Amnesty International Haarlem zorgt er uiteraard voor dat je wordt ingewerkt als nieuwe basisscholenwerker, zodat je goed op je taak bent toegerust. Heb je interesse en wil je meer weten over deze functie, neem dan contact op met Gerard Steenhof.

De subgroep voortgezet onderwijs geeft gastlessen op VMBO, HAVO,VWO scholen en op MBO en HBO instellingen in Haarlem en omstreken. Daarnaast ondersteuning van acties die docenten en/of leerlingen aanvragen, zoals schrijfacties , filmvoorstellingen of Amnesty onderwerpen voor werkstukken. We zijn ook een doorgeefluik van lesmateriaal dat de afdeling Educatie speciaal voor middelbaar onderwijs heeft ontwikkeld en dat door de docenten zelf gebruikt kan worden. Incidenteel worden we gevraagd een voordracht te houden voor bijv. de Rotary , een bijbelclub etc.

Brief redt gevangene

Schrijfgroep

Brieven schrijven is de oudste actievorm van Amnesty International. Spreekt deze manier van actievoeren je aan, dan kun je je bij de schrijfgroep aansluiten. De leden van de schrijfgroep schrijven brieven naar de autoriteiten van landen waar schendingen van mensenrechten plaatsvinden. Ook sturen zij kaarten naar gevangenen en vervolgden om hen een hart onder de riem te steken. Een paar keer per jaar komt de groep bij elkaar om af te stemmen, tips en ervaringen uit te wisselen en informatie vanuit Amnesty Nederland en Haarlem te delen. In de tussentijd houden de schrijfgroepleden via de mail contact. Alle leden hebben een eigen voorkeur voor landen waarin ze geïnteresseerd zijn en graag voor schrijven. De focus ligt van oudsher nog op landen in Zuid- en Zuidoost Azië en Afrika, maar de brieven, e-mails en kaarten gaan vanuit onze groep inmiddels de hele wereld over. De informatie over de schrijfacties en betrokken personen komt van Amnesty Nederland. De informatie is voornamelijk in het Engels en je schrijft je brieven ook meestal in het Engels. Bij alle acties zit naast de casusinformatie ook een voorbeeldbrief waardoor er snel en makkelijk actiegevoerd kan worden.

De schrijfgroep van de Mariakerk in Haarlem Noord, komt elke 1e maandagochtend van de maand bij elkaar om 11.00 uur. De locatie is aan de Eksterlaan 1, alwaar de Shelter kerk gevestigd is. De schrijfgroep bestaat uit een harde kern van zo’n 6 mensen die ruim 15 jaar bij elkaar komt. In de loop der tijd zijn er natuurlijk wat mensen bijgekomen en afgevallen wegens ziekte en overlijden. Ik neem 2 uitgeprinte brieven mee inclusief informatie over de desbetreffende zaak of persoon. Ieder schrijft de 2 brieven over zodat er een handgeschreven brief naar de desbetreffende president c.q instantie verstuurd wordt. Daarnaast wordt er van elke handgeschreven brief een kopie gemaakt welke naar de ambassade verstuurd wordt. Het Goede Nieuws van de afgelopen maand van gevangenen die vrijgekomen zijn of waarvan de doodstraf is opgeheven, etc. stuur ik tevoren op per mail, na het schrijven praten we daarover. Mensen worden daar altijd enorm door geïnspireerd en zorgt ervoor dat we met elkaar de moed erin houden en door blijven gaan. Bedoeling is dat je je eigen schrijfpapier meeneemt en qua kosten komt het neer op 4 postzegels en 4 enveloppen, zo tussen de vijf en zes euro. We hadden de “goede” gewoonte ontwikkeld om één keer per jaar met elkaar uit eten te gaan, je leert elkaar buiten de kaders wat beter kennen en het schept een band. Echter door de pandemie is daar in de afgelopen 2 jaar niets van terecht gekomen. Maar nu kan het weer. De schrijfgroepleden schrijven ook jaarlijks voor de schrijfmarathon en komen naar de 10 december bijeenkomst.

Internetgroep

De internetgroep heeft 2 leden op dit moment en houdt deze website bij en onze Facebook pagina. We maken daarbij gebruik van templates en richtlijnen die ontwikkeld zijn door de landelijke internetgroep van Amnesty Nederland.

Kerkengroep

De kerkengroep heeft contacten met een aantal kerken in Haarlem e.o. In diverse kerken wordt er samengewerkt met ‘Kerk-In-Actie’. In de Ontmoetingskerk is eenmaal in de maand een stand van Amnesty aanwezig voor het afhalen van voorbeeldbrieven en het tekenen van een op dat moment geldende petitielijst. Ook wordt hier deelgenomen aan de landelijke Amnesty-schrijfmarathon in de maand december.