Haarlem, 11 december 2019

‘Als er iets speelt in de stad, laten het dan de kinderen zijn’

Amnesty International Haarlem e.o. heeft de jaarlijkse schrijfactie ‘Write for Rights’ afgesloten op dinsdag 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens. Na een fakkeltocht door Haarlem stonden op een themabijeenkomst in de Lutherse Kerk dit keer kinderrechten centraal.

Dit jaar is het dertig jaar geleden dat het Verdrag inzake de Rechten van het Kind werd vastgesteld. Kinderen hadden ook een streepje voor tijdens de schrijfactie ‘Write for Rights’: ook dit jaar schreven vrijwilligers op een aantal locaties in Haarlem en omgeving van eind november tot en met 10 december weer zoveel mogelijk, eventueel voorgedrukte, brieven en kaarten. De brieven gaan naar regeringen en vragen aandacht voor jonge mensen in onrechtvaardige situaties, de kaarten als steunbetuiging naar degenen die met schending van hun mensenrechten worden geconfronteerd. “Het werkt, de kans op een succesvol resultaat is vijftig procent,” benadrukte coördinator Karin Ennik-Maarsen, die in de Lutherse Kerk bekend maakte dat er mede dankzij burgemeester Jos Wienen de afgelopen dagen 8.746 kaarten en brieven zijn geschreven. Een recordaantal, dat de komende tijd nog verder zal oplopen.

Fakkeltocht
De bekendmaking van het succesvolle resultaat van Write for Rights was de feestelijke afsluiting van de Dag van de Rechten van de Mens. Die begon in Haarlem met een fakkeltocht, waaraan namens de gemeente ook wethouder Jur Botter deelnam. Hij was ook van de partij op de aansluitende themabijeenkomst in de Lutherse Kerk, die in het teken stond van kinderrechten. Sprekers waren kinderrechter Mr. Ph. Burgers, advocaat Mr. Marie-José Mutsaers en Bo van Loenen, ervaringsdeskundige op het gebied van de jeugdhulpverlening en kinderrechten. Uit de indrukwekkende verhalen kwam naar voren dat de rechten van kinderen niet alleen in het buitenland maar ook in Nederland regelmatig worden geschonden. Terwijl het, benadrukte advocaat Mutsaers, op zich eenvoudig is: overal ter wereld hoort het belang van het kind altijd voorop te staan. “Wat er ook speelt in een land, laten het vooral de kinderen zijn”, tekende kinderrechter Burgers, met dank aan Loesje, voor de mooiste uitspraak tijdens de levendige themabijeenkomst, die werd afgesloten met een korte discussie.

Living Colours
Ook dit jaar had Amnesty International Haarlem e.o., de oudste afdeling in Nederland van Amnesty International, weer voor een gevarieerd programma gezorgd. Tussen de sprekers door, waren er optredens van kinderkoor Living Colours en celliste Quirine Viersen. Met haar vertolking van ‘Carnival des Animaux’ voorzag zij de indrukwekkende en soms emotionele woorden over kinderrechten en jeugdhulpverlening van een ontroerende soundtrack.