De volgende artikelen beschrijven een aantal aspecten die van belang zijn bij het maken en weergeven van artikelen en categorieën.

Collecte Amnesty door corona voortijdig afgebroken, toch tevredenheid over resultaat

Ook in Haarlem en omstreken gingen honderden collectanten van Amnesty International vanaf maandag 9 maart de straat op, tot de coronacrisis roet in het eten gooide.

De landelijke collecte van Amnesty International werd voor de achttiende keer gehouden. Amnesty International is een onafhankelijke organisatie en is niet gebonden aan een politieke overtuiging of godsdienst. Daarom neemt Amnesty voor haar onderzoeken en acties geen geld van overheden of politieke groeperingen aan. Dankzij het geld dat in de collecteweek wordt opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen. Een kwart van de opbrengst wordt in de afdelingen bestemd voor het organiseren van de diverse activiteiten.

Tot de collecte moest worden gestaakt vanwege de ‘intelligente lockdown’ die de verspreiding van het coronavirus moet tegengaan, werd in Haarlem ongeveer 17.400 euro opgehaald (tegen 776.000 euro in heel Nederland). Dit is ongeveer 30 procent minder dan in de afgelopen jaren, maar desondanks is Amnesty heel blij met dit resultaat.

Als u dat wilt dan kunt u nog een gift doen via https://amnesty.digicollect.nl/. Volgend jaar begint de collecte op maandag 14 maart.

Ook alle andere activiteiten van Amnesty zijn inmiddels opgeschort. Afhankelijk van de ‘coronasituatie’, wordt eind augustus een nieuwe planning voor het najaar gemaakt.

Sinds het uitbreken van de coronacrisis zijn we als Amnesty Haarlem ook aangewezen op online acties en vergaderingen. Onze geplande actie op Bevrijdingspop kon helaas niet doorgaan. Online kan je echter nog steeds meedoen aan onze acties, zie voor de mogelijkheden de website van Amnesty Nederland.

De coronacrisis heeft ook gevolgen voor de mensenrechten. Op de webste van Amnesty Nederland staat daar een overzicht van.

Amnesty grijpt Internationale Vrouwendag aan om actie te voeren voor bedreigde vrouwen

Een dag voor Internationale Vrouwendag, springt Amnesty Haarlem e.o. op zaterdag 7 maart op de bres voor vrouwen die van overheidswege worden belaagd en bedreigd in Iran en Turkije. De actiemiddag begint om 13.30 uur en vindt plaats bij Haarlem Sámen, Gedempte Oude Gracht 20 in Haarlem.

Rond Internationale Vrouwendag komt Amnesty International dit jaar op voor de Iraanse Saba Kordafshari (22). Zij kwam in actie tegen de verplichte hoofddoek en kreeg 24 jaar gevangenisstraf.  Saba Kordafshari strijdt voor het recht om zelf te bepalen wat je draagt. Door het niet dragen van een hoofddoek strafbaar te stellen, worden vrouwen in Iran gediscrimineerd. Wetten die de hoofddoek verplichten, zijn in strijd met het recht op vrije meningsuiting en het recht op gelijke rechten voor iedereen.

Er is ook een ‘groetenkaartenactie’ voor de Zaterdagmoeders uit Istanbul, die wekelijks vredig en stil demonstreren om opheldering en gerechtigheid te vragen voor familieleden die in de jaren negentig zijn verdwenen. Sinds de 700e demonstratie in 2018 hard uiteen werd geslagen door de politie, mogen de vrouwen niet meer op het Galatasaray-plein demonstreren. Daarnaast is er een brievenactie, voor een spoedgeval op mensenrechtengebied, en een kaart die bezoekers naar iemand mogen sturen die ze in het zonnetje willen zetten.

Boothill B's
Tijdens de actiemiddag die tot 16.00 uur duurt, zullen op de stoep voor Haarlem Sámen diverse muzikale optredens plaatsvinden. Eén naam is al bekend: de Haarlemse ‘kind of country’ band Boothill B’s (vanaf ca. 14.30 uur).

Amnesty groep Haarlem heeft op zaterdagmiddag 30 mei 2020 een klimaatconferentie georganiseerd met als titel: Klimaat is ook een mensenrecht. In verband met de corona crisis werd deze conferentie online gehouden.

Het idee was om met zoveel mogelijk Amnesty-leden hierover te discussiëren. Dat klimaat met mensenrechten te maken heeft is gebleken uit het vonnis van de Hoge Raad in de Urgenda-zaak. Daarin legt de Hoge Raad een duidelijke link met de Europase Verklaring van de Rechten van de Mens (EVRM). Lees hieronder het verslag van de bijeenkomst voor de uitkomsten van de discussie.

Bijlagen:
Bewaar het bestand Verslag Klimaat Conferentie 30-05-20.pdfVerslag Klimaat Conferentie 30-05-20.pdf[Verslag klimaatconferentie Amnesty Haarlem 2020]???151 kB

Wordt u dit jaar óók een van de 15 duizend collectanten die de straat opgaan om geld in te zamelen voor Amnesty International? De jaarlijkse collecteweek van Amnesty vindt plaats van zondag 11 tot en met zaterdag 16 maart 2020.

Collectanten gaan met veel plezier langs de deur, én met succes. Vorig jaar werd er ruim € 1,25 miljoen euro opgehaald. Amnesty zoekt in Haarlem nog vrijwilligers die een paar uur willen collecteren. . Op de laatste dag zullen wij ook collecteren met een groep in het Winkelcentrum Schalkwijk!

Wilt u meer informatie of wilt u zich aanmelden als collectant?
Kijk dan op www.amnesty.nl/collecte. Of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. U kunt ook contact opnemen met de collectecoördinator Haarlem: John Schrama (Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Vermeldt daarbij ook uw adresgegevens!

Waarom collecteren?
Amnesty International komt op voor de slachtoffers van mensenrechtenschendingen, waar ook ter wereld. De opbrengst van de collecte wordt gebruikt om het werk voor deze mensen voort te kunnen zetten. Amnesty International is een onafhankelijke organisatie en is niet gebonden aan een politieke overtuiging of godsdienst. Daarom neemt Amnesty voor haar onderzoeken en acties geen geld van overheden of politieke groeperingen aan.

Met het geld dat tijdens de collecte bijvoorbeeld wordt opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen voor mensen als Teodora del Carmen uit El Salvador. Teodora werd ten onrechte beschuldigd van abortus, wat in haar land ten strengste verboden is. Amnesty voerde intensief actie voor haar vrijlating en in 2018 werd ze na 10 jaar weer met haar gezin herenigd. Ze is ervan overtuigd dat onze acties zin hebben gehad: ‘Absolutamente!’, zei ze. Ik ben  100 procent zeker dat jullie brieven tot mijn vrijlating hebben geleid!’

Missie Amnesty
Amnesty International streeft naar een wereld waarin iedereen alle rechten geniet die zijn vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) en andere internationale mensenrechtendocumenten.