De volgende artikelen beschrijven een aantal aspecten die van belang zijn bij het maken en weergeven van artikelen en categorieën.

Wordt u dit jaar óók een van de 15 duizend collectanten die de straat opgaan om geld in te zamelen voor Amnesty International? De jaarlijkse collecteweek van Amnesty vindt plaats van 9 tot en met 14 maart 2019.

Collectanten gaan met veel plezier langs de deur, én met succes. Vorig jaar werd er ruim € 1,25 miljoen euro opgehaald. Amnesty zoekt in Haarlem nog vrijwilligers die een paar uur willen collecteren. . Op de laatste dag zullen wij ook collecteren met een groep in het Winkelcentrum Schalkwijk!

Wilt u meer informatie of wilt u zich aanmelden als collectant?
Kijk dan op www.amnesty.nl/collecte. Of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. U kunt ook contact opnemen met de collectecoördinator Haarlem: John Schrama (email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Vermeldt daarbij ook uw adresgegevens!

Lees het persbericht voor meer informatie over de collecte.

Wordt u dit jaar óók een van de 15 duizend collectanten die de straat opgaan om geld in te zamelen voor Amnesty International? De jaarlijkse collecteweek van Amnesty vindt plaats van zondag 11 tot en met zaterdag 16 maart 2019.

Wilt u meer informatie of wilt u zich aanmelden als collectant?
Kijk dan op www.amnesty.nl/collecte. Of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. U kunt ook contact opnemen met de collectecoördinator Haarlem: John Schrama (Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Vermeldt daarbij ook uw adresgegevens!

Waarom collecteren?
Amnesty International komt op voor de slachtoffers van mensenrechtenschendingen, waar ook ter wereld. De opbrengst van de collecte wordt gebruikt om het werk voor deze mensen voort te kunnen zetten. Amnesty International is een onafhankelijke organisatie en is niet gebonden aan een politieke overtuiging of godsdienst. Daarom neemt Amnesty voor haar onderzoeken en acties geen geld van overheden of politieke groeperingen aan.

Met het geld dat tijdens de collecte bijvoorbeeld wordt opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen voor mensen als Teodora del Carmen uit El Salvador. Teodora werd ten onrechte beschuldigd van abortus, wat in haar land ten strengste verboden is. Amnesty voerde intensief actie voor haar vrijlating en in 2018 werd ze na 10 jaar weer met haar gezin herenigd. Ze is ervan overtuigd dat onze acties zin hebben gehad: ‘Absolutamente!’, zei ze. Ik ben  100 procent zeker dat jullie brieven tot mijn vrijlating hebben geleid!’

Missie Amnesty
Amnesty International streeft naar een wereld waarin iedereen alle rechten geniet die zijn vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) en andere internationale mensenrechtendocumenten.

De groep Haarlem e.o. van Amnesty International heeft ook dit jaar weer meegedaan aan de internationale schrijfmarathon Write for Rights. Van donderdag 28 november tot en met dinsdag 10 december, de Internationale Dag van de Rechten van de Mens, is er op verschillende locaties in Haarlem en omstreken zoveel mogelijk brieven geschreven naar regeringen die mensenrechten schenden. Dit jaar was er speciale aandacht voor jongeren. In totaal zijn er 9.085 brieven geschreven in Haarlem en omstreken!

Het idee achter Write for Rights is dat een lawine aan brieven en kaarten indruk maakt en autoriteiten dwingt mensen eerlijker te behandelen. Het blijkt te werken, want geen regering(sleider) wil bekend staan als onderdrukker, folteraar of tiran. De afgelopen jaren heeft Write for Rights geleid tot bescherming of vrijlating van een aantal mensen voor wie werd geschreven. Dit jaar focust de schrijfactie zich op tien jongeren uit Canada, China, de Filippijnen, Nigeria, Zuid-Soedan, Mexico, Iran, Griekenland, Wit-Rusland en Egypte.

Haarlem, 11 december 2019

‘Als er iets speelt in de stad, laten het dan de kinderen zijn’

Amnesty International Haarlem e.o. heeft de jaarlijkse schrijfactie ‘Write for Rights’ afgesloten op dinsdag 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens. Na een fakkeltocht door Haarlem stonden op een themabijeenkomst in de Lutherse Kerk dit keer kinderrechten centraal.

Dit jaar is het dertig jaar geleden dat het Verdrag inzake de Rechten van het Kind werd vastgesteld. Kinderen hadden ook een streepje voor tijdens de schrijfactie ‘Write for Rights’: ook dit jaar schreven vrijwilligers op een aantal locaties in Haarlem en omgeving van eind november tot en met 10 december weer zoveel mogelijk, eventueel voorgedrukte, brieven en kaarten. De brieven gaan naar regeringen en vragen aandacht voor jonge mensen in onrechtvaardige situaties, de kaarten als steunbetuiging naar degenen die met schending van hun mensenrechten worden geconfronteerd. “Het werkt, de kans op een succesvol resultaat is vijftig procent,” benadrukte coördinator Karin Ennik-Maarsen, die in de Lutherse Kerk bekend maakte dat er mede dankzij burgemeester Jos Wienen de afgelopen dagen 8.746 kaarten en brieven zijn geschreven. Een recordaantal, dat de komende tijd nog verder zal oplopen.

Fakkeltocht
De bekendmaking van het succesvolle resultaat van Write for Rights was de feestelijke afsluiting van de Dag van de Rechten van de Mens. Die begon in Haarlem met een fakkeltocht, waaraan namens de gemeente ook wethouder Jur Botter deelnam. Hij was ook van de partij op de aansluitende themabijeenkomst in de Lutherse Kerk, die in het teken stond van kinderrechten. Sprekers waren kinderrechter Mr. Ph. Burgers, advocaat Mr. Marie-José Mutsaers en Bo van Loenen, ervaringsdeskundige op het gebied van de jeugdhulpverlening en kinderrechten. Uit de indrukwekkende verhalen kwam naar voren dat de rechten van kinderen niet alleen in het buitenland maar ook in Nederland regelmatig worden geschonden. Terwijl het, benadrukte advocaat Mutsaers, op zich eenvoudig is: overal ter wereld hoort het belang van het kind altijd voorop te staan. “Wat er ook speelt in een land, laten het vooral de kinderen zijn”, tekende kinderrechter Burgers, met dank aan Loesje, voor de mooiste uitspraak tijdens de levendige themabijeenkomst, die werd afgesloten met een korte discussie.

Living Colours
Ook dit jaar had Amnesty International Haarlem e.o., de oudste afdeling in Nederland van Amnesty International, weer voor een gevarieerd programma gezorgd. Tussen de sprekers door, waren er optredens van kinderkoor Living Colours en celliste Quirine Viersen. Met haar vertolking van ‘Carnival des Animaux’ voorzag zij de indrukwekkende en soms emotionele woorden over kinderrechten en jeugdhulpverlening van een ontroerende soundtrack.

Op dinsdag 10 december 2019, de Dag van de Rechten van de Mens, vindt op initiatief van de groep Haarlem e.o. van Amnesty International vanaf 16.45 uur een fakkeltocht door de binnenstad van Haarlem plaats. Daarna wordt in de Lutherse Kerk (Witte Herenstraat 22) met een themabijeenkomst stilgestaan bij het feit dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en Amnesty International Nederland respectievelijk 71 en 30 jaar verdrag inzake de rechten van het kind.

Op de Dag van de Rechten van de Mens is de Lutherse Kerk het start- en eindpunt van de fakkeltocht, die om 16.45 uur begint. Fakkels zijn verkrijgbaar à € 2,-. Na een korte uitleg gaat de fakkeltocht om 17.00 uur van start.

Na terugkeer bij de Lutherse Kerk, rond 17.30 uur, is er koffie en thee om op te warmen, waarna de schrijfactie ‘Write for Rights’ wordt afgesloten. Op een aantal locaties in Haarlem en omstreken schrijven vrijwilligers in het kader van deze schrijfmarathon, zoals de naam voorheen luidde, van 1 t/m 10 december weer zoveel mogelijk, eventueel voorgedrukte, brieven en kaarten. De brieven gaan naar regeringen en vragen aandacht voor mensen in onrechtvaardige situaties, de kaarten als steunbetuiging naar degenen die met schending van hun mensenrechten worden geconfronteerd. De resultaten worden op 10 december door coördinator Karin Ennik-Maarsen bekend gemaakt.

De avond wordt muzikaal omlijst door het kinderkoor Living Colours o.l.v. Analies Kole en celliste Quirine Viersen.Dat het een en zeventig jaar na de vaststelling van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens nog steeds nodig is om aandacht te vragen voor mensenrechten, blijkt wel uit de ervaringen van de twee sprekers op de themabijeenkomst: Kinderrechter Mevr. Mr. Ph. Burgers, Advocaat Mevr. Mr. Marie-José Mutsaers en nog 2 andere jongeren.  Rond 19.00 uur sluit de voorzitter van Amnesty International Haarlem Ton Moolenaar  de bijeenkomst af. In de kerk is een Amnesty-stand aanwezig waar onder andere kerstkaarten en kaarsen kunnen worden gekocht en waar ook brieven voor gevangen geschreven kunnen worden.