De volgende artikelen beschrijven een aantal aspecten die van belang zijn bij het maken en weergeven van artikelen en categorieën.

Dit jaar bestaat de groep Haarlem 55 jaar. Op de oprichtingsdatum van de groep op zondag 28 november zullen we een bijeenkomst organiseren voor (oud) groepsleden en de collectanten. Voor meer informatie hierover stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het lijkt erop dat het Schalkwijk aan Zee festival dit jaar weer kan doorgaan op zondag 5 september. We zullen dan weer aanwezig zijn met een Amnesty stand. Zie voor het programma de website van het festival.

Racisme is op donderdag 10 december het thema van de jaarlijkse bijeenkomst van de groep Haarlem e.o. van Amnesty International, die om 18.00 uur begint in de Lutherse Kerk (Witte Herenstraat 22) in Haarlem.

Covid-19 drukt dit jaar een groot stempel op de jaarlijkse activiteiten van Amnesty op 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens. Zo is de fakkeltocht door het centrum van Haarlem geannuleerd en mogen er tijdens de themabijeenkomst maximaal 30 mensen aanwezig zijn in de Lutherse Kerk. Wat wel door gaat is Write for Right: de resultaten van de jaarlijkse schrijfactie worden bekend gemaakt aan het eind van de themabijeenkomst, die door leden van de groep Haarlem e.o. van Amnesty International via Zoom online kan worden gevolgd.

Drie sprekers
De themabijeenkomst staat dit jaar in het teken van ‘racisme’, dat door drie sprekers tegen het licht zal worden gehouden:  Dagmar Oudshoorn, de nieuwe directeur van Amnesty International, Mune Ekrim Seyid, groepslid van de Amnesty-groep Haarlem e.o. en Carmen van het Hoff, lid van de Algemene Ledenraad van Amnesty Nederland en tevens groepslid van de Amnesty-groep Haarlem e.o. De bijeenkomst wordt rond 19.15 uur afgesloten.

Livestreamverbinding
Belangrijk om te weten is dat de bijeenkomst wordt opgenomen en te volgen zal zijn via een livestreamverbinding op de Facebookpagina van de groep Amnesty Haarlem.
Zoals gezegd mogen bij de themabijeenkomst maximaal 30 mensen aanwezig zijn. Wilt u erbij zijn? Meld u dan aan door te bellen (06-51119060) of te mailen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Haarlem, 11 maart 2021

Ook in Haarlem e.o. draait Amnesty International de collecte dit jaar om

Onder invloed van corona kunnen de vrijwilligers van de groep Haarlem e.o. van Amnesty International ook dit jaar niet de straat op om te collecteren. In plaats daarvan is de collecte omgedraaid: voorbijgangers kunnen geld doneren via een QR-code op de poster die bij de Amnesty-vrijwilligers voor het raam hangt.

In een tijd als deze vindt Amnesty het niet verantwoord om vrijwilligers langs de deuren te laten gaan. Een streep door de collecte van 14 tot en met 20 maart 2021 betekent dan ook een flinke streep door de rekening, want Amnesty neemt geen geld aan van overheden en is dus afhankelijk van de bijdrage van haar achterban

Creatief zijn
Om dit verlies op te vangen heeft Amnesty iets bedacht: ze draait de collecte dit jaar om. Vrijwilligers die normaal langs de deuren zouden gaan, krijgen een poster thuisgestuurd die ze voor hun raam kunnen hangen. Via de QR-code op de poster kunnen voorbijgangers heel eenvoudig doneren. Het enige wat zij hoeven te doen is met de camera van de telefoon de QR-code te scannen en de rest wijst zich vanzelf. “Er is nu vrij weinig te doen, behalve wandelen,” legt Amnesty’s manager fondsenwerving Bart van Kuijk uit. “We hopen dat mensen tijdens een van hun wandelingen even stoppen bij het raam van een collectant in de buurt en doneren voor de mensenrechten. Deze bijdragen helpen ons enorm in onze strijd voor een rechtvaardige wereld.”

Juist nu
Nu de wereld in de ban is van corona, zien sommige landen hun kans om ongestoord de mensenrechten te negeren. Zoals in China waar Oeigoeren in kampen worden opgesloten, in Belarus waar demonstranten door de politie worden geïntimideerd en mishandeld of in Rusland waar de autoriteiten politieke tegenstanders monddood proberen te maken. Deze voorbeelden laten zien hoe belangrijk het is om juist nu te strijden voor mensenrechten. “En daarbij kan Amnesty alle hulp gebruiken”, verzekert voorzitter Ton Moolenaar van de Amnesty-groep Haarlem e.o. Hij roept iedereen op om te doneren via een QR-code op een poster in de buurt of via amnesty.nl. Mensen die meer willen doen, kunnen op amnesty.digicollect.nl ook een digitale collectebus aanmaken om te collecteren via hun eigen netwerk.

Schrijfactie begint 20 november en duurt tot 10 december

‘Write for Rights’: klim in de pen voor mensen die groot onrecht is aangedaan

De coronacrisis ten spijt, doet de groep Haarlem e.o. van Amnesty International ook dit jaar weer mee aan de internationale schrijfmarathon Write for Rights. Wel zal onder het motto ‘schrijf een brief, verander een leven’ meer thuis worden geschreven dan in voorgaande jaren en kan ook worden deelgenomen aan een online-schrijfactie.

Sinds de start in 1961 is het idee achter Write for Rights dat een lawine aan brieven en kaarten indruk maakt en autoriteiten die de mensenrechten aan hun laars lappen dwingt mensen eerlijker te behandelen. Het blijkt te werken, want geen regering(sleider) wil bekend staan als onderdrukker, folteraar of tiran. De afgelopen jaren heeft Write for Rights geleid tot bescherming of vrijlating van een aantal mensen voor wie werd geschreven.

Groot onrecht
Dit jaar wordt geschreven voor tien mensen die, hoe verschillend ze ook zijn, met elkaar gemeen hebben dat hen groot onrecht is aangedaan door de autoriteiten: Germain Rukuki (Burundi), Gustavo Gatica (Chili), Khaled Drareni (Algerije), Melike Balkan en Özgür Gür (Turkije), Idris Khattak (Pakistan), Paing Phyo Min (Myanmar), Popi Qwabe en Bongeka Phungula (Zuid-Afrika), Jani Silva (Colombia), Nassima al-Sada (Saudi-Arabië) en de El Hiblu 3 (Malta).
Onder invloed van corona zijn er dit jaar vooralsnog vier openbare schrijfacties gepland, veel minder dan in de afgelopen jaren:

woensdag 2 december: Badhuis Leidsebuurt, 9.00-12.00 uur
donderdag 3 december: De Pauwehof Heemstede, 9.30-11.30 uur
zondag 6 december: Seinwezen Haarlem, 16.00-18.30 uur
donderdag 10 december: De Pauwehof Heemstede, 9.30-11.30 uur

In deze onzekere coronatijden bestaat de kans dat bijeenkomsten op het laatste moment worden gewijzigd of zelfs gecancelled. De meest actuele informatie is te vinden op de Facebookpagina van de groep Haarlem e.o. van Amnesty International.

Online-schrijfactie
Op 20 november gaat ook een online-schrijfactie van start. Informatie over deze digitale Write for Rights is te vinden op de site van Amnesty International: www.amnesty.nl
Traditiegetrouw worden op de bijeenkomst tere ere van de Dag van de Rechten van de Mens in de Lutherse Kerk (Witte Herenstraat 22 in Haarlem) de resultaten van Write for Rights in Haarlem en omstreken bekend gemaakt. De verwachting is dat de schrijfactie dit jaar wat langer doorloopt. Wel zal er op de Amnesty-bijeenkomst in de Lutherse Kerk aandacht worden besteed aan de jaarlijkse schrijfactie.