Collecte Amnesty door corona voortijdig afgebroken, toch tevredenheid over resultaat

Ook in Haarlem en omstreken gingen honderden collectanten van Amnesty International vanaf maandag 9 maart de straat op, tot de coronacrisis roet in het eten gooide.

De landelijke collecte van Amnesty International werd voor de achttiende keer gehouden. Amnesty International is een onafhankelijke organisatie en is niet gebonden aan een politieke overtuiging of godsdienst. Daarom neemt Amnesty voor haar onderzoeken en acties geen geld van overheden of politieke groeperingen aan. Dankzij het geld dat in de collecteweek wordt opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen. Een kwart van de opbrengst wordt in de afdelingen bestemd voor het organiseren van de diverse activiteiten.

Tot de collecte moest worden gestaakt vanwege de ‘intelligente lockdown’ die de verspreiding van het coronavirus moet tegengaan, werd in Haarlem ongeveer 17.400 euro opgehaald (tegen 776.000 euro in heel Nederland). Dit is ongeveer 30 procent minder dan in de afgelopen jaren, maar desondanks is Amnesty heel blij met dit resultaat.

Als u dat wilt dan kunt u nog een gift doen via https://amnesty.digicollect.nl/. Volgend jaar begint de collecte op maandag 14 maart.

Ook alle andere activiteiten van Amnesty zijn inmiddels opgeschort. Afhankelijk van de ‘coronasituatie’, wordt eind augustus een nieuwe planning voor het najaar gemaakt.