Haarlemse Amnesty-afdeling trapte de collecte af op maandag 11 februari

Jassen, hesjes en petten met Amnesty International-logo’s, vele tientallen ballonnen en collectanten die met collectebussen geld inzamelen voor mensenrechten. Dat was het beeld op de Grote Markt in Haarlem, toen de plaatselijke afdeling van Amnesty International op maandag 11 februari, om 16.00 uur ter hoogte van Grand Café Brinkmann de aftrap verrichtte voor de jaarlijkse geldinzamelingsactie.

De Haarlemse  theatermaker Frede Rosenhart, zorgde tijdens de aftrap voor een bijzondere omlijsting door het brengen van een zelf gemaakt stuk over “” Mensenrechten in Nederland”, samen met Maria Eldering en Nicolette Knape van theatergroep Mani en Bart Siekman. De aanwezige collectanten lieten daarna  de bussen zo veel mogelijk rammelen om tegelijkertijd de doneerlust van het winkelende publiek proberen op te vijzelen.

Persontmoeting

Een uur voor aanvang van de muzikale aftrap was er voor de pers gelegenheid om met diverse, bij de aftrap van de collecte betrokkenen in gesprek te komen. Zo was Heleen de Jonge van Ellemeet, bestuurslid van Amnesty International Nederland, aanwezig om een toelichting te verschaffen op het thema van de collecte van dit jaar. Regiocoördinator Charine Chotoe vertelde over het afdelingswerk in de regio Kennemerland en Tiny Ribbens van Amnesty Haarlem maakte duidelijk waar de Haarlemse afdeling werk van maakt. Bovendien was Fred Rosenhart bereid te vertellen over zijn theaterwerk en de betrokkenheid bij het werk van Amnesty International. Datzelfde gold voor Theatergroep Mani.

De persontmoeting vond plaats in Grand Café Brinkmann aan de Grote Markt, alwaar ook de aftrap buiten om 16.00 uur op een klein podium gebeurde.

Kijk voor foto's van de kick-off op onze Facebook pagina.