Van 29 november tot en met 10 december – die laatste datum is internationale mensenrechtendag – konden mensen vorig jaar overal in Nederland brieven schrijven om te proberen gevangenen vrij te krijgen. De opkomst was overweldigend. Ook in Haarlem werd volop geschreven. De Schrijfmarathon van Amnesty International werd een groot succes.

Het was een lange, hartverwarmende dag op 10 december. Op zo’n driehonderd plaatsen, verspreid over het hele land, werden brieven geschreven tijdens Amnesty’s Schrijfmarathon. Voor Yecenia Armenta, Albert Woodfox, Waleed Abu al-Khiar, Phyoe Phyoe Aung, Zunar en veel andere mensen die onrechtvaardig zijn behandeld, klommen Nederlanders massaal in de pen.

Nieuw record
Er zijn nu ruim 100.000 brieven geteld. Dat zijn er veel meer dan vorig jaar en er komt nog steeds post binnen. Amnesty blijft tellen en doorsturen. Op schrijfmarathon.nl kun je de actuele stand vinden.  In Haarlem zijn in totaal 3176 brieven geschreven

De organisatie was diep onder de indruk van alle acties, de vele foto's en de postzakken vol brieven. Ook waren de groepen enorm actief op Facebook en Twitter. Al snel na het startschot stond de Schrijfmarathon op de tweede plaats van trending topics. Dat betekent dat het bijna het meest besproken onderwerp op Twitter was!

Resultaten
Natuurlijk is het aantal brieven niet het allerbelangrijkste. Dat zijn de mensen voor wie we schrijven. We hebben goed nieuws uit Rusland: Yevgeni Vitishko, we schreven voor hem in 2014, werd vlak voor kerst eindelijk vrijgelaten. Zunar, de cartoonist uit Maleisië, ontving dit jaar al duizenden kaarten. En hij stuurde er een terug. Zie hieronder.

Cartoon Zunar