Betreft: Opening Amnesty jubileumtentoonstelling

Datum: 30 mei 2011

Op vrijdag 27 mei 2011 maakten een kleine honderd genodigden gebruik van de uitnodiging van de Amnestygroep Haarlem om naar de opening van de Amnesty jubileumtentoonstelling te komen.

De gasten werden buiten bij het Noord-Hollands Archief te Haarlem verwelkomd door het Haarlems Straatorkest waardoor een gezellig sfeertje ontstond.

Voorzitter Andries Tieleman opende om 17.00 uur het programma en heette alle aanwezigen van harte welkom. Vervolgens las Stadsdichter Sylvia Hubers haar, speciaal voor Amnesty gemaakte, gedicht voor. Aansluitend blikte Harm Noordhof, bestuurslid van Amnesty Nederland,  terug op 50 jaar Amnesty International en het 45 jarig bestaan van de Amnestygroep Haarlem. Burgemeester Marianne Heeremans van Heemstede zette daarna Hans de Bruin, ook uit Heemstede, in het zonnetje. Hij was nl. één van de oprichters van de Amnestygroep Haarlem en nog steeds enigszins betrokken bij de groep Haarlem e.o. Een mooi strak ontworpen zilveren kandelaar werd hem overhandigd waarin een bedanktekst van Amnesty in de voet gegraveerd stond.

Hierna gaf Tieleman een toelichting op de door Harry Guiot (Medisch Microbioloog/beeldend kunstenaar) gemaakte 4 meter hoge Amnestykaars. De kaars en prikkeldraad zijn het symbool van Amnesty. Het prikkeldraad staat voor gevangenschap. De kaars symboliseert de hoop, licht, het leven. Op de kaars staat in drie talen het Chinese gezegde en dé boodschap van Amnesty geschreven:” het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken. Na deze toelichting werd de kaars onthuld door burgemeester Ruud Nederveen van Bloemendaal. Alle gastsprekers, aanwezigen en Amnesty vrijwilligers voor en achter de schermen werden bedankt voor hun bijdragen, waarna men met een looproute in de hand de mooie en informatieve tentoonstelling kon bekijken. In het inpandige cafeetje was er nog een gezellig samenzijn met een hapje en drankje. De organisatie kan terugkijken op een geslaagde opening van haar tentoonstelling en hoopt dat het publiek van Haarlem en omstreken de weg ook zal weten te vinden naar het Noord-Hollands Archief, Jansstraat 40 te Haarlem om deze Amnesty tentoonstelling van “Toen en Nu”  te komen bekijken.

De tentoonstelling is te zien t/m 1 juli 2011. Toegang gratis.
Openingstijden: di t/m vr 9.00 – 17.00 uur,  za 9.00 – 14.00 uur