Op 1 december start de '023 Schrijfmarathon' van Amnesty International Haarlem

In tien dagen wordt op 23 plekken in Haarlem en omstreken een uur lang brieven geschreven voor de verbetering van mensenrechten. Iedereen is welkom om op 1 december tussen 13.45 en 14.45 uur in de Jopenkerk met onder andere schrijver/journalist Frénk van der Linden de marathon af te trappen. De actie loopt tot aan 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens.

De afgelopen periode zijn bedrijven, verenigingen, clubs en groepen mensen opgeroepen een uur te schrijven voor Amnesty. Velen gaven hier gehoor aan en inmiddels zijn de 23 uren gevuld. Ieder uur worden brieven geschreven om de situatie van zes gevangenen te verbeteren. Afhankelijk van hun zaak kan dit een oproep zijn voor onmiddellijke vrijlating, een eerlijk onderzoek of het stopzetten van onrechtmatige huisuitzettingen.

Schrijf mee
Op 1 december start de ‘023 Schrijfmarathon’ in de Jopenkerk in Haarlem. Iedereen is welkom om tussen 13.45 en 14.45 samen met schrijver/journalist Frénk van der Linden de eerste brieven te schrijven.

In de tien daarop volgende dagen schrijven onder andere medewerkers van Bureau Jeugdzorg en de brandweer een uur vol. Maar ook op scholen en in kerken zal worden geschreven.

Op 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens, wordt de totale opbrengst van 23 uur schrijven bekend gemaakt. Dit gebeurt na afloop van de jaarlijkse fakkeltocht van Amnesty International Haarlem in de Lutherse kerk.
Amnesty’s 'Letter Writing Marathon'

Met Amnesty ’s ‘023 schrijfmarathon’ sluit de afdeling Haarlem aan bij Amnesty’s Internationale Schijfmarathon, Amnesty’s Letter Writing Marathon. Deze actie loopt sinds 2011 en is uitgegroeid tot een internationale actie waaraan 77 landen deelnemen. De schrijfactie brengt zo’n half miljoen mensen wereldwijd in beweging, die met z'n allen bijna twee miljoen brieven schrijven en handtekeningen zetten.

Met deze brieven en handtekeningen bestookt Amnesty presidenten, ministers en gevangenisdirecteuren. In de brieven staat wat er mis is op mensenrechtengebied en wat er moet gebeuren om de situatie ter plekke te verbeteren. En dat werkt! Door alle aandacht weten ze dat ze in de gaten worden gehouden door mensen over de hele wereld. Vaak stoppen ze met hun foute praktijken en besluiten ze de situatie te verbeteren. Gevangenen komen soms vrij door brieven of handtekeningen, of ze worden niet meer gemarteld.